Taakveld | Omschrijving | Lasten | Baten | |
Divers | Aanpassing kapitaallasten doordat o.a. een aantal investeringen later zijn gestart resp. later gereed zijn gekomen. | -154.706 | - | |
Divers | Aanpassing exploitatie bestuursdienst (o.a. inzet detacheringsvergoedingen, WIA-uitkering). | 80.776 | 80.776 | |
0.4 | Ontwikkelbudget 2019 | 50.000 | - | |
Als gevolg van veranderingen in de arbeidsmarkt is organisatiebreed geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze medewerkers. Hierdoor is een extra budget nodig van € 50.000 | ||||
0.4 | Opslag Archiefkosten | 8.000 | - | |
Door de versnelde digitalisering van historische archieven stijgen de kosten voor opslag van het historisch archief. Voorgesteld wordt het budget met € 8.000 bij te ramen. | ||||
0.4 | Fiscaliteiten | 90.000 | - | |
De te verrichten inspanningen die verricht moeten worden voor de fiscaliteiten voor het dienstjaar 2019 blijken groter dan verwacht. Hiervoor zijn een drietal redenen. | ||||
a. Het traject voor de beoordeling en aangifte van de Vpb voor de grondexploitaties langer door dan eerder was geschat. Dat is een landelijke tendens, waarmee ook andere gemeenten te maken hebben. Gemeente Noordoostpolder wordt hierin ondersteund door een toonaangevende een landelijke speler die voor gemeenten en Belastingdienst tevens de koers bepaalt voor de invulling van de uitvoering van het Vpb-beleid van de Belastingdienst. Voortschrijdend inzicht bij alle partijen sterkt de noodzaak bij gemeenten volgens de nieuwste inzichten de Vpb-wetgeving toe te passen uitstel en dientengevolge te vragen voor de Vpb-aangifte. Hierdoor lopen de externe advieskosten op. Op basis van de offerte voor dit onderdeel is een bedrag nodig van € 25.000 voor onderhanden werkzaamheden van de (initiële) aangifte 2016 plus € 15.000 voor aanvullende werkzaamheden voor de aangifte 2017. Totaal € 40.000. | ||||
b. Projecten, investeringen en SPUK. Alle projecten en investeringen moeten worden beoordeeld op mogelijk fiscale aspecten. Nu er weer meer projecten en investeringen zijn, is er ook meer capaciteit nodig om dit onderdeel adequaat af te wikkelen. Met ingang van 1 januari 2019 is de verruimde btw-sportvrijstelling in werking getreden. De wijziging van de btw-sportvrijstelling heeft nadelige btw-gevolgen voor de exploitatie van (gemeentelijke) sportaccommodaties. Het Ministerie van VWS heeft met een specifieke uitkering voor gemeenten (SPUK) en een subsidieregeling voor amateursportorganisaties (BOSA) het btw-nadeel zoveel als mogelijk gecompenseerd. Deze ‘subsidie’ compenseert voor een deel het gemis van de BTW-compensatie. Om de subsidieaanvraag goed te verzorgen is tijd geïnvesteerd in de uitvoering van deze nieuwe regeling ‘specifieke uitkering stimulering sport’ (SPUK). Deze inspanningen moeten ervoor zorgen om op een juiste, tijdige en volledige wijze een bijdrage in de BTW te ontvangen van het Rijk. Naar schatting gaat het voor heel 2019 om € 25.000. | ||||
c. De extra druk op de fiscale component heeft ook invloed op de interne capaciteit, want doordat er ook intern meer tijd moet worden besteed aan fiscaliteiten, komen andere werkzaamheden onder druk komen te staan. Om toch alle noodzakelijke producten te leveren is hier voor € 25.000 nodig. Het totaal bedrag van € 90.000 kan gedekt worden uit het budget vennootschapsbelastingen. | ||||
0.9 | Fiscaliteiten en accountantskosten | -106.500 | - | |
Voor de te verrichten inspanningen die verricht moeten worden voor de fiscaliteiten en het extra budget voor accountantskosten, totaal € 106.500, wordt het budget voor de vennootschapsbelastingen verlaagd. | ||||
Totaal | -32.430 | 80.776 |