Ambitie 2 - Veilige wegen met vlotte doorstroming | ||
Doelstelling: | Noordoostpolder blijft een veilige en bereikbare leefomgeving. |
Speerpunt 1 - Noordoostpolder beter bereikbaar
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij verbeteren onze infrastructuur, zodat de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid verbeteren | Bewoners, ondernemers en bezoekers willen zich snel en veilig door de Noordoostpolder kunnen verplaatsen. Een goede infrastructuur helpt hen daarbij. In 2019 werken wij aan: | ||
Toelichting status activiteit | |||
De nieuwe Marknesserbrug is aan het begin van het vaarseizoen in gebruikgenomen en opengesteld voor al het weg- en vaarverkeer. In september is gestart met de herinrichting van de Nagelerstraat. In fase 1 wordt de Nagelerstraat ter hoogte van de Meeuwenkant/Kampwal tot net voor de Baardmezenstraat aangepakt. Hierbij nemen we ook delen van de zijwegen mee (Smeden en Plevierenstraat). Fase 2 start in januari, waarbij het resterende deel tot aan de Nagelerbrug, inclusief delen van de zijwegen (Baardmezenstraat en Bouwerskamp) worden aangepakt. De herinrichting van het winkelplein Europalaan en omstreken is gereed. | |||
Wij maken een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) | In 2019 maken wij een nieuw GVVP. Het oude GVVP loopt af en er spelen nieuwe kansen en uitdagingen. Het GVVP gaat over de verkeerssituatie van Noordoostpolder. Uitdagingen zoals ‘voorzien in wegen en bruggen’, ‘Smart Mobility’ en ‘andere vervoersconcepten’ horen daar ook bij. Voor het nieuwe GVVP is budget gereserveerd in de perspectiefnota 2019-2022. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In september is de opdracht voor het opstellen van het GVVP verstrekt. In de aanvraag is veel aandacht gevraagd voor participatie door belanghebbenden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2020 het ontwerp-GVVP gereed is. | |||
Wij volgen de ontwikkelingen in infrastructuur om ons heen | De verbinding met onze omgeving is belangrijk. Daarom volgen wij de ontwikkelingen die om ons heen gebeuren door:
| ||
Toelichting status activiteit | |||
De offerte voor een geluidsmeetpunt in Ens is opgevraagd. Samen met het dorp zijn mogelijke locaties voor de drie meetpunten onderzocht. Opdracht voor uitvoering wordt na duidelijkheid over de opening van het vliegveld gegeven. De N50 wordt door de toegenomen drukte onveiliger ervaren. De lobby richt zich daarom op een veilige en vlotte N50 gericht op behoud van economische groei in de regio. Daarnaast positioneren we een verbrede N50 als alternatieve route naar het noorden vanuit de Regio Zwolle om de filedruk rondom Zwolle (A28) te ontlasten. Voor de Lelylijn is een lobbyplan gemaakt. Om de lobby voldoende handen en voeten te geven zetten we in op het formeren van een coalitie met sleutelstakeholders. Dit heeft als voordeel dat gezamenlijke invloed en financiering kan worden georganiseerd. Afgelopen juni was er een bestuurlijke startbijeenkomst met alle betrokken gemeenten. De lobby wordt voortgezet in samenwerking met meerdere betrokken partijen. De lobby wordt ondersteund door VNO- NCW. Samen met de provincie Flevoland nemen we als gemeente deel aan het project "Ontsluiten van het landelijk gebied middels alternatieve vervoersmodaliteiten". Een project dat door een consortium, bestaande uit Connected, KPN, Moop Mobility en Vialis in de Noordoostpolder, wordt gerealiseerd. |