Ambitie 1 - Aantrekkelijk vastgoed voor maatschappelijk gebruik | ||
Doelstelling: | Zorgen voor huisvesting van onderwijs en maatschappelijke functies zoals ontmoeting, sport, welzijn, recreatie en cultuur. |
Speerpunt 1 - Ons vastgoed sluit aan op de behoeften
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij voeren het Integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs uit | In 2019 en de daarop volgende jaren wordt het IHP (Integraal huisvestingsplan) uitgevoerd. In het IHP hebben wij gekozen voor kwalitatieve en toekomstbestendige schoolgebouwen. Het IHP stelden wij samen met de schoolbesturen op. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In 2019 zijn we conform het IHP bezig met een zevental scholen. De uitbreiding van de Eben Haëzer school is gerealiseerd. De bouwactiviteiten van de school Op de Wieken (Tollebeek) zijn gestart. Scholen Floreant (Luttelgeest) en Albert Schweitzer (Emmeloord) zitten in de laatste voorbereidingsfase en wordt aanvang bouw dit jaar nog verwacht. Voor De Klimboom, De Triangel en De Optimist (Espelervaart) wordt zoals opgenomen in het IHP gewerkt aan een integraal plan. | |||
Wij nemen een besluit over het zwembad | In 2019 nemen wij een besluit over het zwembad. Daarna kan in 2020 worden gestart met de uitvoering daarvan. Wij willen een functioneel en aantrekkelijk zwembad. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In mei heeft de gemeenteraad een principebesluit genomen over de scenario’s die nader uitgewerkt moeten worden. Momenteel worden deze nader uitgewerkt en doorberekend. Verwachting is dat begin volgend jaar een definitief besluit genomen kan worden. | |||
Wij bereiden een besluit over het cultuurgebouw voor | Deze raadsperiode willen wij een besluit nemen over huisvesting van het Cultuurbedrijf. In de voorbereiding van dat besluit is onderzoek nodig. Daarnaast is afstemming met onze inwoners nodig. In 2019 starten wij het proces. | ||
Toelichting status activiteit | |||
We doen samen met het Cultuurbedrijf en de bibliotheek een verkenning of een gezamenlijk cultuurgebouw meerwaarde heeft. Ook wordt gekeken naar welke culturele en maatschappelijke functies daarin nog meer mogelijk zijn. In deze fase gaat het om inhoudelijke samenwerking en hoe dat het meest kan opleveren voor onze samenleving. Pas daarna komt de vraag hoe dit zich vertaalt in een gebouw. | |||
Wij starten het proces voor de realisatie van een VO-campus | De ontwikkeling van een campus voor het voortgezet onderwijs zal bijdragen aan het onderwijsaanbod in de gemeente. Het jaar 2019 gebruiken wij als voorbereidingsfase voor besluitvorming. Dit betekent gesprekken met scholen over het vertalen van hun visie naar het gebouwconcept. Daarnaast bespreken wij onderwerpen met hen zoals de eigen bijdrage en het bouwheerschap. Verder doen wij in 2019 onderzoek naar beste locatie. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Ondersteund door een kwartiermaker is er door de scholen en de gemeente een campusmodel opgesteld. Deze gaat over hoe scholen invulling geven aan de samenwerking op een VO-campus. Hieruit blijkt een meerwaarde van de campus ten opzichte van aparte scholen. Dit model wordt nu vertaald naar een ruimtebehoefte. Tegelijkertijd werken we aan een afwegingskader voor de locatie. Verwachting is dat begin volgend jaar van de raad een principe uitspraak gevraagd wordt voor de locatie voor de campus die in het vervolgtraject uitgewerkt zal worden. Belangrijke aandachtspunten zijn de prijsontwikkelingen en nieuwe bouweisen die een groot effect zullen hebben op dit grote bouwproject. |
Speerpunt 2 - Ons vastgoed draagt bij aan een aantrekkelijke Noordoostpolder
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij zoeken een goede functie voor de poldertoren | In 2019 nemen wij een besluit over het gebruik van de poldertoren. De Poldertoren moet weer een goede functie krijgen. Hij is onderdeel van ons cultureel erfgoed. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Er zijn 3 toekomstvarianten voor de Poldertoren uitgewerkt en ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. |