Ambitie 2 - Een breed onderwijsaanbod | ||
Doelstelling: | Alle kinderen volgen passend en kwalitatief goed onderwijs. We voorkomen onderwijsachterstanden en bestrijden laaggeletterdheid. Ook zorgen we ervoor dat zo weinig mogelijk kinderen voortijdig de school verlaten en dat ze zoveel mogelijk hun startkwalificatie behalen. |
Speerpunt 1 - Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij starten met een zoektocht naar mogelijkheden om HBO-studies te ondersteunen | In 2019 gaan wij in gesprek met onze ondernemers en met onderwijsinstellingen uit de regio. In die gesprekken verkennen wij de belangstelling en de mogelijkheden. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Als gemeente sluiten wij aan op mogelijkheden en initiatieven vanuit onze samenleving. Vooralsnog zien we hier weinig enthousiasme voor. In gesprekken met onderwijsinstellingen en ondernemers zijn wij hier alert op en zullen waar mogelijk actief ondersteuning bieden. |
Speerpunt 2 - Een doorgaande leerlijn
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij verbeteren de aansluiting tussen peuteropvang en basisschool | In 2019 zoeken we naar de beste organisatievorm voor de peuteropvang. We onderzoeken de mogelijkheden voor het realiseren van een expertisecentrum voor samenwerking tussen peuteropvang en basisonderwijs. | ||
Toelichting status activiteit | |||
We zijn in gesprek met het onderwijs en de kinderopvangaanbieders voor het opstellen van resultaatafspraken en een uitvoeringsplan met het basisaanbod voor alle peuters met aansluiting peuteropvang en basisschool. We zijn bezig om stapsgewijs toe te werken naar een basisaanbod voor alle peuters waar we aan moeten voldoen in 2020. | |||
Wij vernieuwen de werkwijze leerplicht en RMC | De huidige werkwijze (ambtsinstructie) is van 2011 en moet geactualiseerd worden. We zijn de afgelopen jaren anders gaan werken. Zo signaleert leerplicht tijdig eventuele problematiek bij jongeren. Hierdoor heeft leerplicht een belangrijke preventieve rol. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Samen met leerplicht kijken we naar welke taken er binnen hun werkzaamheden passen en welke niet. Vanaf volgend jaar is er extra fte bij leerplicht beschikbaar. De ambtsinstructie wordt herschreven. | |||
Wij onderzoeken de mogelijkheden voor jeugdhulpmedewerkers in de klas | In 2019 ontwikkelen we een preventieve aanpak op school in Noordoostpolder om te voorkomen dat kinderen met complexe problematiek niet meer naar school gaan. We onderzoeken de mogelijkheden om de combinatie zorg/onderwijs te versterken. Dit doen we samen met ouders en onderwijs. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het goed ontwikkelen en gezond en veilig opgroeien van alle kinderen in Noordoostpolder. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In 2019 is gestart met een specifieke groep voor kinderen met complexe problematiek met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar het reguliere onderwijs. Naast een gespecialiseerde leerkracht heeft deze groep ook een jeugdhulpmedewerker in de klas. Deze werkwijze is een samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Het gaat om een groep van 4 tot 6 leerlingen voor het basisonderwijs en een groep van 4 tot 6 leerlingen van het voortgezet onderwijs. | |||
Wij onderzoeken de mogelijkheden om Jeugdhulp op school uit te breiden | In 2019 onderzoeken we de mogelijkheden om Jeugdhulp op School uit te breiden om ervoor te zorgen dat de wachtlijsten tot een minimum worden beperkt. We willen de scholen zien als vindplaats voor hulpvragen en willen de combinatie zorg / onderwijs in preventieve zin versterken. | ||
Toelichting status activiteit | |||
We hebben het hele preventieve opvoedlandschap in kaart gebracht. In samenhang wordt gekeken in hoeverre jeugdhulp op school moet worden uitgebreid. Eind 2019 ontvangt de raad een voorstel. |
Speerpunt 3 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren
Activiteit(en) | Toelichting | ||
Wij komen met een taalcampagne gericht op arbeidsmigranten | In het voorjaar 2019 komen we met een voorstel voor een taalcampagne; deze beoogt arbeidsmigranten zoveel mogelijk te laten deelnemen aan lessen Nederlandse taal. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Wij zien dat veel arbeidsmigranten de weg weten te vinden naar de taallessen bij het ROC en Huis voor Taal. Daarnaast bieden ook diverse werkgevers taallessen. Met de inzet van de taalmakelaar hopen we dat dit bereik nog groter wordt. In het najaar onderzoeken we door wie en op welke wijze de taalcampagne kan worden gestart. |